jalis3.jpg

Info

Info (19.03.2021)

Pallojaostolla on voimassa oleva varustesopimus Sultrade Oy:n kanssa. Sopimukseen kuuluu, että asusteet ja jalkapalloon kuuluvat varusteet hankitaan Sportia Jämsästä (Säterintie 1, 42100 Jämsä) Täältä voi katsella tuotteita:  UMBRO/SELECT

Pallojaosto kerää juniorijoukkueilta toimintamaksun 25€ / pelaaja. Aikuisten joukkueille maksu on suurempi. Toimintamaksut maksetaan ensin oman joukkueen tilille, josta rahastonhoitaja tilittää ne yhtenä maksuna junioritilille (tilinumero alla). Maksut on maksettava huhtikuun loppuun mennessä.

 

Toimintamaksuilla katetaan osa Pallojaoston erilaisista kuluista. Esim. Palloliiton jäsenmaksu, kotivujen ylläpito- ja koulutus, tilitoimiston maksut sekä mahdolliset lehti-ilmoitukset,varusteita, koulutukset ja palkitsemiset.

Koulutuksesta: Esim. valmennuksen koulutusta palloliiton kursseilla. Ensin E-taso josta voi kouluttautua eteenpäin aina A-tasolle asti. Koulutus maksetaan itse ja sen jälkeen haetaan kaupungilta avustusta. Seura osallistuu myös maksuihin.  

JIlveksen jäsenmaksu on 15€ / hlö tai 30€ / perhe. Jäsenmaksu maksetaan vain yhteen jaostoon (=useampia lajeja harrastavat maksavat vain yhdelle jaostolle). Kaikki maksavat jäsenmaksun joukkueensa omalle tilille, josta rahastonhoitaja tilittää ne yhtenä maksuna alla olevalle junioritilille huhtikuun loppuun mennessä.

Lisäksi joukkueet toimittavat jäsenluettelon (= jäsenmaksun maksaneista) seuran junioritilin vastaavalle(Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.) huhtikuun 2017 loppuun mennessä.

 

Pallojaoston junioritili: OP FI73 5091 0320 1151 15 

 

MUISTAKAA, ETTÄ PELIPASSIT OVAT VOIMASSA NYKYISIN KALENTERIVUODEN ELI 1.1-31.12!

 

VINKKI:  LAITTAKAA PALLOJEN VENTTIILIIN ÖLJYÄ USEMMAN KERRAN KESÄSSÄ. (MIKSEI OMPELUKONEÖLJYKIN)  NÄIN PALLOLLE SAADAAN ELINIKÄÄ ENEMMÄN.

 

 

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kun on ostettu uudet "nappiskengät" niin olisi hyvä että ne kokeillaan ja "ajetaan sisään" pitämällä niitä jalassa jo ennen harkkoja tai peliä. Jos ne hiertävätkin rakot jalkaan niin silloin jää pelaamatta pitkäksi aikaa ennen kuin jalat paranee.

JA vaikka haluaisi ostaa kasvuvaraa niin sentti max kärjessä tyhjää!! Potkaisemaan oppimisesta tulee hankalaa jos kärjessä on paljon tyhjää. Jalka osuu väärään kohtaan pallossa. Uskokaa vaan myyjää, kun opastaa hankinnassa.

JALKAPALLOKENKIEN VALINTA 
Aktiivisesti liikkuvan ja pelaavan lapsen ja nuoren jalkineisiin on syytä kiinnittää huomiota. Aina hinta ja laatu eivät osu kohdalleen. Myöskään upea väri ja kiiltävä pinta ei kerro jalkapallokengän sopivuudesta jalkaan ja käyttöön.
Kenkien vaihto on ajankohtaista kantakupin pehmennyttyä tai kannan kuluttua toispuoleisesti. Kasvuvaraa jalkapallokenkään ei voi varata, käyntivaraksi riittää 0,5 cm.
Nappulakenkää valittaessa valikoimista löytyy monenlaisia nappulapohjia. Tärkeintä on muistaa, että nappulat ovat sitä korkeammat mitä upottavampi alusta on pelatessa. Hyvällä nurmikentällä pohjassa voi olla korkeat ja kapeat napit, mutta kovalla ja joustamattomalla alustalla korkeanappiset kengät lisäävät nilkan ja jalkaterän loukkaantumisriskiä.

Alle on listattu sopivaa jalkapallokenkää valittaessa huomioon otettavia seikkoja.

Lyhenteet
Jalkapallokenkien nimissä käytetään lyhenteitä, jotka kertovat millaiselle alustalle kenkä on tarkoitettu:
FG (Firm ground) ns. Normaali nappi, sopii pehmeille alustoille (hiekka,nurmi, tekonurmi)
HG (hard ground) matalampi ja kovempi nappula, sopii hiekkakentälle ja huonommille nurmille (koville alustoille)
AG (artificial ground) vahvistettu kärkiosa ja kestävät nappulat. Soveltuu tekonurmille, mutta myös hyvälle nurmelle.
SG (Soft ground) Märänkelin nappula, soveltuu pehmeille alustoille. Vaihdettavat nappulat ja niitä voi ostaa lisää.
MG (multi ground) Kaikkien nappuloiden keskiarvo, soveltuu kaikille alustoille. Joustavien nappuloiden ansiosta erinomainen alaraajaongelmista kärsiville
TF/TRF turffikenkä (matalanappulakenkä) betonipohjaiselle alustalle tai mattomaiselle kentälle, myös pihapeleihin ja vapaa-aikaan.

INDOOR/IN raakakumipohjainen kenkä sisälle, koulun saliin tai futsalkentälle

Sopivan jalkapallokengän valintaan vaikuttavat tekijät:
1. Sopivuus/istuvuus
- Käyntivaraa maksimissaan 0,5 cm. Eri merkkien välillä on eroa myös lestin leveydessä, esim. Adidas ja Diadora ovat kapealestisiä, Nike ja Umbro leveälestisiä.
2. Alusta, jolla harjoitellaan ja pelataan
- Aloittelevalle ja pienemmälle juniorille hyvä yleiskenkä on merkinnällä FG, jollaisia suurin osa juniorikengistä on.
- Kovapohjaisille kentille, kuten ulkona vanhemmat tekonurmet(hiekkatekonurmi), turffikenkä ja futsalkenkä ovat parhaat mahdolliset kengät.

- Mikäli juniorilla on osgood slatterin (polven alapuolella oleva kipu) tai severin taudin (akillesjänteen kipu) oireita, parhaiten soveltuva turffikengän lisäksi MG

3. Pintamateriaali
Kestävin ja hoidettavin nappulakenkä on musta nahkakenkä. Hyvin hoidettuna nahkakenkä on kosteutta ja likaa tehokkaasti hylkivä. Lisäksi hoidettaessa kengän käyttöikä pitenee. Lisäksi nahkakenkä muokkautuu jalkaan parhaiten ja mahdollistaa sopivan kokoisen kengän hankinnan.
Jalkapallokengän hoitaminen
Jalkapallokengän hoitaminen pidentää kengän käyttöikää ja ylläpitää sen laadullisia ominaisuuksia. Märkä kenkä on hyvä kuivattaa huolella, jos kengässä on irrotettava pohjallinen, se kannattaa jokaisen käyttökerran jälkeen ottaa pois kengästä.
Kenkä kannattaa harjata ja vahata pinnan kunnon ylläpitämiseksi. Parhaiten käyttöön sopii tavallinen, väritön kenkälankki, sieni ja ohut kangasliina.

Puhdistamisen jälkeen kenkiä kannattaa säilyttää huoneenlämmössä ja mieluiten laittaa sisälle lepolestit kengän muodon säilyttämiseksi.

 

 

Muistakaa myös huolto. Ennen peliä tai harjoituksia syödään n. 1.5-2h aiemmin. Mielellään ruokaa joka myös ei jää "painamaan" mahassa: pastaa, perunaa, kalaa jne. Nestettä kannattaa juoda jo vähän ennakkoonkin ja varsinkin kuumana päivänä tankata sitä etukäteen. Niitä lasten suosimia energiajuomia tulee välttää!! Jos haluaa juoda kuntojuomia niin sekin laimeaksi. VESI on voitehista paras,,,, harjoituksen tai pelin aikana n. 0.5/l tunnissa. Treenien/pelin jälkeen olisi hyvä ottaa pieni välipala (banaani, omena, juotava, jogurtti. tms.). Se vaikuttaa välittömästi ja antaa palautuksen parhaiten. "Jääkaapille" vasta tunnin kuluttua,,,  Myös palautumisjuomia on olemassa, mutta niitä ehkä vasta myöhemmällä iällä. Varsinkin turnauksissa täytyy olla huolellinen tankkauksien kanssa, kun pelejä on monta päivässä.

 

  

  logo la pipe   umbroUPM Neste Jämsänkoski Koskentie TK logo Colour 2       http://www.jamsankiinteistonhuolto.fi/images/logot/jamsankiinteistonhuolto.png     Aiheeseen liittyvä kuvakuva cittari 2gutz logo             

 KeskimaaLogo